#
Eirik Verås Larsen i Norges Seilforbund prater til Kongsberg Gruppen. Foto: Thomas Nilsson

Veien mot Paris med Kongsberg

Skrevet av Thomas Nilsson 15. desember 2023

Kongsberg Gruppen er en av hovedpartnerne for Summit 2024, et initiativ fra Olympiatoppen for å løfte ti utvalgte idretter til suksess ved OL og Paralympics i Paris i 2024.

Forleden dag var Norges Bryteforbund og Norges Seilforbund på besøk hos Kongsberg Gruppen.

Bryterne Per Anders Kure og Pål Eirik Gundersen, delte i samtale med moderator Camilla Brevik Hågensen fra Kongsberg Digital, sine erfaringer om veien mot OL i 2024, og hvordan byttet av ledelsen har hatt en positiv innvirkning på de norske utøverne. De diskuterte også hva som skal til for at de skal nå sine mål.

Sportsjef Eirik Verås Larsen og partneransvarlig Thomas Nilsson, fra Norges Seilforbund, fortalte om hvilke positive synergier seilbundet har opplevd ved å være en del av Summit 2024. Foruten å fortelle om de mulighetene samarbeidet har gitt forbundets satsning mot medaljer i Paris OL i 2024, delte de sine perspektiver om dynamikken mellom unge utøvere og erfarne mestere. Ikke minst ble den unike delingskulturen på tvers av ulike klasser og aldersgrupper løftet frem som et viktig moment i satsingen.

- Det er utrolig inspirerende å snakke med utøvere og trenere for Summit 2024. Hva innebærer det å jobbe med prestasjonskultur? Hvordan trener man for å bli best? Og sist men ikke minst, hvilken fysisk og psykisk styrke du må ha for å reise deg igjen når det ikke går som ønsket. Jeg er super stolt over at Kongsberg Gruppen har valgt å støtte de 130 utøverne som satser mot Paris. Også håper jeg at prestasjonene utøverne når under lekene motiverer og inspirerer våre barn og unge til å delta i idrett og aktivitet, sa Camilla Brevik Hågensen fra Kongsberg Digital etter seansen

- Olympiatoppen er veldig glade for å ha med Kongsberg Gruppen på laget. Det er hyggelig å kunne levere noe tilbake og ikke minst at de idrettene som er med i Summit 2024 er med på dette, sier Ingrid Haukvik-Jensen, markedsrådgiver Olympiatoppen.
21920.jpg